Wij respecteren uw privacy

Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies, dit gaat om zowel functionele als analytische cookies. De functionele cookies zijn nodig voor een correcte werking van de website, waaronder de winkelwagen. Hiernaast worden nog de analytische cookies toegepast, welke wij gebruiken voor marketing doeleinden en ter verbetering van onze website. Al onze cookies worden anoniem verwerkt.

Klik op "Alles toestaan" om dit te accepteren. Wanneer u kiest voor "Weigeren" zullen alleen de functionele cookies geplaatst worden.

Weigeren
De voordeligste van Nederland voor alle BMW onderdelen!
MENU

1e periode | Raceseizoen 2016

Vanaf heden is het ook mogelijk om de belevenissen van Offenga Racing te lezen op dit blog van Offenga BMW Specialist. Omdat hier meer ruimte is dan op de bekende sociale media, zullen de verhalen langer zijn dan de bekende nieuwsfeitjes. Ook is er meer ruimte voor foto’s en video’s. In de eerste blog zullen we het seizoen tot dusver evalueren.

De opbouw van de BMW Clubsport Trophy
In de zomer van 2015 werd de knoop om in de BMW Clubsport Trophy te racen doorgehakt. Met mooie en gelijkwaardige BMW 3-series in het hoog aangeschreven Belcar racen, moet een formule voor succes zijn. De BMW Clubsport Trophy is reglementair een redelijk standaard wagen met de noodzakelijke aanpassingen om er een racewagen van te maken. Alle wagens zijn 325i’s van het type e46 en e90. De voorgeschreven aanpassingen zitten in het voorgeschreven cuppakket. Om het even heel kort door de bocht te stellen, zou je dus kunnen zeggen dat je de BMW helemaal afbreekt (interieur, alles wat te zwaar is enz.), om er vervolgens de onderdelen uit het cuppakket op te schroeven. Omdat er zoveel standaard onderdelen op de wagen zitten, blijven de kosten lager dan bij een full spec racewagen. Tevens is dit het bewijs dat BMW’s fabriek af tegen een stootje kunnen, want racewagens krijgen heel wat voor hun kiezen.

Onze e90 was een maand voor het seizoen klaar. De eerste testritten verliepen veelbelovend, hoewel we wel wat kinderziektes tegenkwamen. De snelheid leek in orde, dus vol goede moed togen we naar de eerste race op het legendarische circuit van Francorchamps.

Race 1 | Spa-Francorchamps
Tijdens de vrije trainingen de dag voor de race, klokten we mooie tijden waarmee we voor in het veld moesten kunnen meedoen. In de kwalificatie liep dit echter net even anders. Door gele vlaggen op vervelende momenten, kwamen we niet in de buurt van de tijden uit de training. Gelukkig is Spa een breed circuit waar je goed kan inhalen en duurt de race een aantal uur. Coureur Eric nam de start voor zijn rekening en hij wist snel naar voren te rijden. Vlak na de eerste pitstop lagen we vol in gevecht om de tweede plaats, toen een concurrent zich verremde. Hij ramde ons van de baan en de schade bleek onherstelbaar te zijn op het circuit. Met gemengde gevoelens togen we naar huis. De snelheid was er immers, maar het resultaat was ronduit slecht te noemen.

Race 2 | Zolder
De tweede race vond plaats op Zolder. Zolder is evenals Spa een circuit met een grote historie, maar is in tegenstelling tot Spa weinig veranderd door de jaren heen. Aangezien we in de winter hadden getraind in Zolder, wisten we welke rondetijden we ongeveer moesten kunnen rijden. Hier kwamen we echter nooit bij in de buurt en de auto begon langzamer te lopen, terwijl de motor steeds meer olie begon te verbruiken. Toen Carlo ook een pitstop moest maken door een losgekomen uitlaat, was het helemaal een verloren race. We reden de race rustig uit op een 8e plaats. De eerste finish was in ieder geval een feit, maar onze motor bleek te zijn overleden.

Race 3 | Zandvoort
Gelukkig was er tussen race 2 en 3 voldoende tijd om een nieuwe motor te vinden en deze in de wagen te bouwen. De jongens deden dit snel, waardoor er zelfs nog tijd was om de motor netjes in te rijden. Eenmaal aangekomen op Zandvoort, was het verschil in vermogen direct merkbaar. Dit werd onderstreept in de kwalificatie, omdat we mee konden strijden om de topposities. Dit bleef zo in de race. In de openingsfase lagen we lang op de eerste plaats. Gedurende de rest van de race bleven we strijden om de overwinning, maar helaas liepen we ook een tijdstraf op door een overwinning. Zo werden we tweede in onze eerste probleemloze wedstrijd. Uiteraard een opsteker voor het hele team.

Race 4 | Spa Francorchamps
Voor de vierde race van het seizoen reisde het hele team weer af naar Spa. Met de veel belovende vorige race in spa in het achterhoofd hadden we goede hoop op een sterke race. Regelmatig kwam de regen met bakken uit de lucht, dus we monteerden voor het eerst een set regenbanden op onze BMW. Tijdens de kwalificatie kregen we echter een motorstoring. Deze was op het circuit niet op te lossen en dus moesten we de wedstrijd in met een motor die op het noodprogramma liep. Dit betekende veel vermogensverlies en op een snel circuit als Spa is dit een groot probleem. We begonnen de wedstrijd op regenbanden omdat de baan nog bijzonder nat was. Toen de wedstrijd begonnen was, bleek de baan echter snel op te drogen en moesten we wisselen naar de slicks. Dit scheelde veel tijd ten opzichte van de thuis rijders die hadden gekozen voor slicks bij de start. Door goede stints van Mick en Carlo konden we nog wat tijd winnen. Uiteindelijk werden we als zesde geklasseerd.

Race 5 | Zolder
In de Offenga werkplaats werd de storing snel gevonden en de motor liep weer als een kogel. Tijdens de opdrogende kwalificatie, konden we dan ook vechten voor pole position. De race verliep ook ronduit goed. We reden constant op podiumkoers en na twee strakke pitstops leek onze podiumplek veilig. Helaas besloot een andere deelnemer een keertje niet te remmen en reed ons vol van de baan af. Het resultaat was veel schade aan de auto en veel tijdsverlies in de grindbak. Uiteindelijk werden we als vierde geklasseerd. Inmiddels beginnen we ons een beetje af te vragen of het Belgisch is om Nederlanders van achteren van de baan te beuken. 


Offenga Racing ook op podium in Oschersleben Pijl-rechts-klein Offenga Racing ook op podium in Oschersleben