Het is bijna zover!
Met nog een maand tot de eerste wedstrijd van 2017, komt de seizoenstart dichtbij. Afgelopen tijd heeft in het teken gestaan van het wintertesten. Gedurende de winter is er hard gewerkt door de monteurs om de wagen weer te verbeteren. Dit is natuurlijk een proces wat nooit ophoudt en de verbeteringen aan de auto worden steeds meer op detailniveau gevonden, omdat de grote lijnen inmiddels helemaal op orde zijn. Gedurende de wintertest hadden we ook mooi de gelegenheid om de coureurs van elkaar te leren in de praktijk. Natuurlijk wordt er ook geleerd van de data uit de auto, maar als er met elkaar kan worden meegereden is de beleving toch heel anders dan van een beeldscherm. Zo kwamen de gereden tijden van de coureurs veel dichter bij elkaar te liggen. Dit moet dus constantere rondentijden gaan opleveren gedurende de races.
Het is dan ook bemoedigend dat met passagiers in de auto, volle tanks en oude banden direct de rondentijden van de race van vorig jaar werden benaderd. Dit betekent dus dat de wagen inderdaad weer sneller is geworden en het fundament is gelegd voor een mooi seizoen.
Momenteel staat de BMW helemaal race klaar in de garage. Na het testen is de wagen wederom helemaal nagelopen en zijn cruciale slijtagedelen weer opnieuw vervangen. Er wordt ons vaak gevraagd waarom zo’n racewagen zo vaak uit elkaar gehaald moet worden en waarom onderdelen die op straat 200.000 km mee gaan in de racerij na een paar uur al vervangen dienen te worden. Elk raceteam weet na enige tijd met de wagen gereden te hebben hoe lang elk onderdeel mee gaat voordat het vervangen moet worden. Wanneer dit tijdstip doorgerekend tijdens een wedstrijd is, vervang je het uiteraard voor de race om niet te hoeven sleutelen of zelfs uit te vallen in de race. Door de bijzonder grote belasting door grote G krachten en veel hitte, verouderen onderdelen in een record tempo. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat twee artikelen van verschillende merken beide een autoleven meegaan, maar onder een racewagen kan het zomaar zo zijn dat een van de twee artikelen letterlijk twee keer zolang heel blijft. Naast goede onderdelen zijn goede smeermiddelen net zo belangrijk. Dit maakt dat je motor en aandrijflijn iet alleen heel blijven, maar ook onder alle omstandigheden optimaal blijven presteren. Omdat de auto bij goede smering minder heet zal worden, wordt de wagen betrouwbaarder en zal hij beter presteren. Het verschil tussen twee oliemerken kan je op de vermogensbank waarnemen omdat je door betere smering simpelweg meer vermogen op het asfalt krijgt.
De eerste race van een seizoen is altijd een bijzondere. Dan zal blijken of je de winter niet voor niets hebt gewerkt. Onze eerste race vindt plaats op een van de mooiste circuits ter wereld. Spa Francorchamps is namelijk een van die circuits die is gevormd door het prachtige landschap. Dit is niet alleen mooi tijdens het racen, maar dit betekent dat we gedurende het weekend in een prachtig vakantiehuis mogen bivakkeren. Dit is natuurlijk helemaal geen straf als je bij zo’n leuk team als ons team hoort!
Als je onze avonturen wilt volgen, kan dit door ons te volgen op Facebook.