Betreft:
N43 4-cilinder benzine motoren vanaf 02/2007
N53 6-cilinder benzine motoren vanaf 03/2007
Storingen: misfires (p0301, p0302, p0303 en/of p0304), NOx sensor (2AF0.2AF2, 2B07, 30D8 etc.)
Veel garagisten hebben er al eens mee te maken gehad; een BMW met hogedruk injectoren met diverse storingen die in de eerste instantie wijzen op een probleem met een of meerdere bobines.
De klant klaagt over onregelmatig lopen van de motor direct na de koude start en vaak inhouden van vermogen bij constante snelheid.
Bij het uitlezen worden Obd storingscodes p0301, p0302, p0303 en/of p0304 oftewel misfires, gedetecteerd. Uiteraard is het belangrijk om eerst de bougies en bobines uit te sluiten door ze even van plaats te wisselen en te kijken of de storing meeverhuist.. meestal is aan de kleur van de bougie ook goed te zien welke cilinder problemen heeft. Diegene is dan zwarter en vettiger dan de rest.
Injectoren zijn de boosdoeners
In 95% van de gevallen worden bovengenoemde problemen veroorzaakt door slechte hogedruk injectoren. BMW erkent dit probleem en heeft in de loop der jaren de injectoren een aantal keer proberen te verbeteren. Inmiddels zijn ze bij index 11 belandt en deze worden nu al een aantal jaar geleverd.
Vervang in dat geval altijd alle 4 of 6 injectoren uit dezelfde index. Een mix van oude en nieuwe injectoren geeft nog meer problemen ivm de correctie-rates die niet met elkaar overeen komen, hierdoor gaat een oude injector in het “smooth running” proces overcompenseren en dat heeft ook weer misfires tot gevolg.
Onze injectoren kunt u hier vinden:
Voor de 4-cilinder: HIER
Voor de 6-cilinder: HIER
Hoe het beste te vervangen?
BMW heeft daar hele mooie handleidingen voor ontwikkeld die op aanvraag bij ons te verkrijgen zijn. Voor de N43 4-cilinder kunt u deze hier alvast vinden.
Mocht u problemen hebben met het verwijderen van een of meerdere injectoren dan kunt u dit speciale gereedschap in onze shop meebestellen.
Vergeet naderhand niet alle adaptie- en inleerwaarden in de DME te wissen, dit is heel belangrijk voor het goed functioneren van de nieuwe injectoren! Alleen adaptiewaarden wissen is NIET genoeg!
Indien er ook storingscodes aanwezig zijn met betrekking tot de NOx sensor, (2AF0.2AF2, 2B07, 30D8 etc.) Dan kunt u na het vervangen van de injectoren en het wissen van alle storingen in de DME kijken of er na een lange proefrit nog nieuwe NOx storingen terug komen. Is dit het geval dan raden wij aan om ook de NOx sensor te vervangen.
Deze kunt u bij ons hier vinden:
Voor N43: HIER
Voor de N53: HIER
Ook hebben wij de inbouwhandleiding daar aan gekoppeld zoals BMW dit voorschrijft.