Klantinterview Joost de BMW Specialist van Joost Bijzonder Monteur Werk uit Haarlem
Het is vrijdagochtend 13 november 2020 rond de klok van 10 uur. Inmiddels zijn we ruim een half jaar in de ban van COVID-19 en zitten we in de gedeeltelijke Lock down. Omdat we graag een foto willen maken van Joost in zijn werkplaats hebben we een fysieke afspraak op locatie in Haarlem. Het interview vindt plaats in het kantoor boven de werkplaats en de 1,5 meter is goed gewaarborgd tijdens het interview. Joost van Dijk is nu zo’n 12 jaar actief met zijn bedrijf “Joost Bijzonder Monteur Werk” waarvan hij zich in de laatste zes jaar heeft gespecialiseerd in het oplossen van complexe problemen bij BMW’s. Op joostbmwspecialist.nl lezen we dat Joost zich bezighoudt met “Gespecialiseerde reparaties aan BMW-Mini en merken die techniek delen met BMW zoals Range Rover, Peugeot en Citroën.” Tijdens het interview leren we meer over de passie van Joost voor complexe BMW problemen, het belang van het meten van de juiste waarden (ist-wert en de sollt-wert) en de uitdagingen van een BMW-specialist in het veranderende vakgebied.
Hoe ben je tot deze specialisatie in complexe reparaties bij BMW gekomen?
Hiervoor ben ik distributeur geweest van BMW-diagnose apparatuur, zo ben ik destijds langs geweest bij de ruim 250 BMW specialisten die Nederland telt. Ooit was ik van plan om me bezig te houden met complexe reparaties van alle Duitse automerken, maar dat is echt niet te doen als je al ziet wat de benodigde tijdsinvestering is voor het eigen maken van alle zaken van de M-type en N-type motoren van BMW (met een bouwjaar voor 2015). Het toeval heeft ervoor gezorgd dat de eerste auto’s in mijn werkplaats BMW’s waren. Vanwege de investeringen in kennis en speciaal gereedschap was het op een zeker moment een weloverwogen keuze. Zo verdiep ik mij bijvoorbeeld in elke motor en versnellingsbak, volg ik alle beschikbare cursussen die over BMW beschikbaar zijn en koop ik alle originele werkplaatshandboeken inclusief de begeleide diagnose van BMW. Daarnaast heb je voor de meeste reparaties speciaal gereedschap nodig en dat is een belangrijke investering.
Op de website lezen we over ist-wert en soll-wert, waarom is dat zo belangrijk?
De afgelopen twintig jaar zijn de milieu-eisen voor de auto-industrie steeds strenger geworden. Auto’s moesten zuiniger worden en autoproducenten hebben steeds meer onderdelen aangepast. Daardoor is het steeds complexer geworden om uit te vinden wat de oorzaak is van een probleem in een auto en het meten van de juiste waarden is dan erg belangrijk. Als je het hebt over de ist-wert dan heb je het over het meten van de echte waarde. En als je het hebt over de sollt-wert dan heb je het over de waarde die het moet zijn. Daar wordt bij de BMW-cursus flink op gehamerd. Een altijd terugkerende vraag bij een diagnose is de vergelijking tussen de ist-wert (werkelijke waarde) en de sollt-wert (gewenste waarde). Je kunt bijvoorbeeld de oliedruk meten door de oliedruksensor uit de motor te halen, maar daardoor zet de computer van de auto de motor in noodloop en gaat de oliedruk naar maximaal. Als je dan de oliedruk gaat meten krijg je dus een andere waarde dan wanneer de oliedruk sensor er nog steeds in zou zitten. In dit geval zou je dus de oliedruk moeten meten door dit via het gat van de olietemperatuur sensor om de echte waarde te meten. Het op voorhand weten van de gewenste waarde of het effect van een bepaalde handeling is dus van groot belang in dit voorbeeld. Dit geldt steeds vaker voor meer situaties omdat de computer van de auto steeds belangrijker wordt.
Hoe is je ervaring met Offenga?
Er zijn drie belangrijke zaken waarom Offenga al vele jaren een belangrijke leverancier is van mijn bedrijf. In de eerste plaats de prijs / kwaliteit verhouding; Offenga heeft hoge kwaliteit onderdelen voor een nette prijs. Je wilt niet dat een half jaar na een reparatie het onderdeel stuk gaat, dus de hoge kwaliteit is iets dat Jacob Offenga (eigenaar Offenga BMW Specialist) altijd moet blijven behouden. Het tweede element is de snelle levering, als ik voor 16:30u bestel heb ik ze de volgende dag in mijn werkplaats. Generieke onderdelen bestel ik bij Brezan (die komen een paar keer per dag langs) en Officiële BMW onderdelen meestal direct bij BMW. Officiële BMW-onderdelen heeft Offenga ook wel, maar ik bestel juist de after-market onderdelen van Offenga vanwege de juiste eigenschappen, betrouwbare merken en goede kwaliteit. Ten slotte vind ik het echt een plus dat de monteurs van Offenga zelf met de onderdelen werken en medewerkers van Offenga kennis van zaken hebben. Als ik een vraag heb over de keuze of ervaring met een specifiek onderdeel dan bel ik gewoon even met Jacco of Joey (medewerkers verkoop bij Offenga).
Wat is je beste tip voor monteurs van andere BMW-garagebedrijven?
Zorg voordat je aan een lastige grotere reparatie begint dat je zeker weet of je voldoende kennis en ervaring hebt om reparatie te uit te voeren. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen inschatten op basis van de onderdelen die je nodig hebt. Op de website van Offenga zie je bij specifieke onderdelen welke onderdelen je nog meer nodig hebt bij een dergelijke reparatie. Als je nu een deel van deze onderdelen niet herkent kan het een behoorlijke tijdsinvestering of uitdaging zijn om dat eigen te maken. In het verlengde daarvan zou ik adviseren dat je relaties opbouwt met betrouwbare mensen of bedrijven in je omgeving. Zelf vind ik het fijn om af en toe te kunnen sparren met een collega BMW-specialist over een specifiek probleem. Zorg daarom dat je een zakelijk netwerk opbouwt. Denk daarbij aan een goede relatie met een monteur bij een grotere BMW-dealer, een andere gespecialiseerde BMW specialist en een betrouwbare leveranciers voor goede onderdelen.