Wij respecteren uw privacy

Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies, dit gaat om zowel functionele als analytische cookies. De functionele cookies zijn nodig voor een correcte werking van de website, waaronder de winkelwagen. Hiernaast worden nog de analytische cookies toegepast, welke wij gebruiken voor marketing doeleinden en ter verbetering van onze website. Al onze cookies worden anoniem verwerkt.

Klik op "Alles toestaan" om dit te accepteren. Wanneer u kiest voor "Weigeren" zullen alleen de functionele cookies geplaatst worden.

Weigeren
De voordeligste van Nederland voor alle BMW onderdelen!
MENU

E34 550i M-Power

Hier eindelijk weer eens een nieuw en geweldig project van onze hand voor een trouwe klant..

basis van het project is een zeer harde 540i welke nieuw in de lak gezet is en voorzien van 20inch originele Alpina velgen echt een super E34 is.

Donorauto is een E39 M5 van 2001 met een 400pk sterke S62 V8 motor. 

Hier hebben we voor de zekerheid preventief de drijfstanglagers van vervangen. Ook meteen de klepdekselpakkingen aangepakt en nog een aantal keeringen en andere lekkage-gevoelige delen. Motor is verder perfect en met een aantal aanpassingen vrij snel in de E34 te bouwen.

 Aanpassingen die gedaan zijn :

Motorsteunen van 540i M60 motor op de S62 (Ook de Aircosteun)
Oliefilterhuis adapter van X5 4.4i op onderblok aangezien bij een M5 de olieleidingen door de motorsteun heen lopen en dit niet meer past.
Uitlaatspruitstukken van 540i erop. Deze passen perfect.
Startmotor naar rechter zijde verplaatst. aangezien het een Engelse motor betreft, deze heeft de startmotor op de linker zijde
Luchtpomp voor emissieverlaging eraf en buisjes in cilinderkoppen dichtgemaakt
Vacuüm voor rembekrachtiger van achterop motor naar voorop motor gebracht. De 540i heeft immers de rembekrachtiger achter de koplamp en hier loopt ook het vacuüm naartoe
Nieuwe koppeling in de M5 6-bak
 
De klant heeft gekozen om alles direct goed aan te pakken en daarom is er meteen een nieuwe Airco condensor gemonteerd en hebben we de gehele motor-ruimte schoongemaakt en ontvet. Hier en daar wat kleine roestplekjes aangepakt en verbeteringen doorgevoerd voor wat betreft bedrading.
 
Het meest lastige van dit project was het plaatsen van het oliefilterhuis, stuurolie-reservoir en het koelvloeistofreservoir. Het oliefilterhuis is op de plek gekomen van het stuurbekrachtigings-reservoir welke bij de 540i behoorlijk groot was aangezien dit model ook ASC+T had oorspronkelijk. Deze is komen te vervallen en hier past op een zelf gefabriceerde beugel het E39 M5 Oliefilterhuis perfect. Daarnaast bleef nog net genoeg plek over om het stuurolie-reservoir van de E39 te plaatsen. Dit is gelukkig een klein model zoals je in vele BMW’s tegenkomt. Leidingen en slangen voor beide reservoirs hebben we zelf gemaakt of laten persen.
 
Met het koelvloeistofreservoir hebben we nog iets langer moeten stoeien. Verschillende reservoirs uit ons magazijn hebben we gepast maar niets leek ergens op of kwam in de buurt van wat BMW zelf ooit bedoeld zou hebben. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een E36 M3 reservoir. Hier hebben we voor de perfecte plaatsing wel de wielkast voor moeten aanpassen. Het uiteindelijke resultaat mag er wat ons betreft zeker zijn!
 
 Voor de inlaat lopen we tegen het probleem aan dat we geen 2 luchtmeters en luchtfilters kunnen gebruiken. Daarom is gekozen voor Alpha N en dus helemaal geen luchtmeters meer. Motor loopt op signalen van gasklepstand, toerental en inlaattemperatuur. Hierdoor kunnen we de 2 inlaatbuizen koppelen en in 1 luchtfilter uit laten komen. Ziet er wel zo netjes uit onder de kap.
 
Het uitlaatsysteem wordt met de hand op maat gemaakt vanaf de voorpijpen naar achter. Hier is gebruik gemaakt van 2,5inch RVS met een kleine middendemper en een einddemper van RVS. Eindpijpen zijn 3inch gepolijst RVS waarvan de buitenste pijp ongeveer 1 cm naar binnen loopt. Alleen de lambda-sondes voor de kat worden gebruikt, dit heeft ook weer te maken met het Alpha N systeem. Achterste Lambda’s komen te vervallen.
 
Hou deze pagina in de gaten voor verdere ontwikkelingen, foto's en filmpjes van dit project. We zijn momenteel nog druk bezig de laatste fase van dit project af te ronden.