Wij respecteren uw privacy

Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies, dit gaat om zowel functionele als analytische cookies. De functionele cookies zijn nodig voor een correcte werking van de website, waaronder de winkelwagen. Hiernaast worden nog de analytische cookies toegepast, welke wij gebruiken voor marketing doeleinden en ter verbetering van onze website. Al onze cookies worden anoniem verwerkt.

Klik op "Alles toestaan" om dit te accepteren. Wanneer u kiest voor "Weigeren" zullen alleen de functionele cookies geplaatst worden.

Weigeren
De voordeligste van Nederland voor alle BMW onderdelen!
MENU

E28 540D “pull the world out of orbit”

Opdrachtgever Ivo Christov had al een aantal jaar een koets staan waar hij iets speciaals van wilde maken. En dat mocht ook wel, want Ivo heeft als tweede naam e28. Als er iemand hart heeft voor dit type auto dan is hij het wel. Voor Ivo stond al vast dat de auto zijn Daily driver moest worden. Ten 2de  moest het geheel vooruitkomen op diesel kracht.

Om echt iets unieks te maken had ivo door de jaren heen allerlei bijzondere onderdelen bij elkaar verzameld. Dit alles lag al jaren te wachten tot het eindelijk eens samen zou komen. De carrosserie was er, onderdelen voor het exterieur en het interieur waren compleet. Het enige vraagteken in het project was; wat voor motor moet er in? 
Toen met z’n allen koffie gedronken en gediscussieerd:
- 2 liter diesel? zuinig en toch wat pk’s. 
- opgevoerde 2.4 td? kost veel geld en hoelang blijf het heel.
- 3.0 d, zijn al anderen mee bezig.
Niks van dat alles! Dan blijft er toch maar een over, de 4.0d uit de e38 740d. Niet meer over nadenken, gewoon doen! 
 
Carrosserie 
De auto in kwestie is ooit begonnen als een 528i. Deze heeft Ivo ooit een keer aangeschaft als sloper. Alleen daar was de auto veel te mooi voor, en deze had de vrij unieke malachiet groene kleur.
 
Interieur
De binnenkant is voorzien van een elektrisch verstelbaar zwart lederen interieur. Ivo heeft hier zelf een unieke bestuurderstoel met memory bij gezocht. De hoedenplank is voorzien van een elektrische zonnerollo. En alle losse zwarte dashboard delen (inclusief dashboard) zijn vervangen voor exemplaren die zijn bekleed met zwart leder.    
 
Exterieur
Af fabriek had de wagen al 4 elektrische ramen en een elektrisch schuif/kanteldak. De Chromen sierlijsten zijn in de jaren al eens vervangen voor Shadowline. En later de chromen bumpers door een M-techniek bumperpakket van de M535i. Verder heeft ivo het stalen schuif/ kanteldak vervangen voor een glazen moonroof. Voeg hier nog een paar 18 inch styling 32 velgen aan toe, en je hebt een behoorlijke auto. 
 
Motor inbouwen
En zo kwam er een schade e38 740d uit Duitsland met de v8 twin turbo diesel (245pk 560Nm). Deze heeft Ivo gedemonteerd en ondertussen was hij al zo ver met de motor dat deze op een pallet gestart kon worden.
Nu waren we bij Offenga aan de beurt. Voeg de auto en de motor samen tot een betrouwbaar rijdend geheel!
 
Met het aanpassen van de voorste draagbalken (voor de turbo’s) en het verwijderen van een stuk tunnel kon de motor op zijn plaats worden gezet. Nu was het de kunst om de motor een vaste plek te geven in de carrosserie. Motorsteunen werden gemaakt en de motor werd geplaatst op vacuüm bekrachtigde motorrubbers.
 
Automaat
Nu de motor een vast plekje had gekregen was het de beurt aan de automaat. Dit was niet een kwestie van even passen. De automaat met koppelomvormer weegt +/- 110 kilo, dus deze til je er niet even snel achter.  Om ruimte te creëren was de tunnel al uit de auto geslepen. De bak paste zonder tunnel mooi op zijn plek. En met het maken van een baksteun stond het geheel vast in de carrosserie. Het stuk tunnel wat eerst verwijderd is, hebben we uitgeklopt totdat het mooi ruim om de versnellingsbak heen paste. Daarna is alles weer dicht gelast en afgewerkt. 
 
Aandrijving
Voor de aandrijving hebben we een e34 Tds differentieel gebruikt. Deze heeft namelijk dezelfde overbrenging als de 740D (1:2,65). Wat goochelen met de uitgaande flenzen en toen kon gewoon gebruik gemaakt worden van e28 535i aandrijfassen. Dit differentieel is echter een tijdelijke oplossing aangezien er wel een langere overbrenging onder kan. Deze is inmiddels gevonden op ebay, namelijk van een Alpina b7 turbo met katalysator. Dit differentieel  heeft een overbrenging van 1:2.56 en niet geheel onbelangrijk 25% sper. Ivo heeft nog een gekoeld differentieel liggen van een alpina B7 Turbo en het idee is om van de 2 Alpina differentieels 1 gekoeld diff te maken met de 1:2.65 overbrenging. 
 
De cardanas is een verhaal apart. Dit is een combinatie van een e28 as met delen van de 740d as. En Het geheel word aan het differentieel bevestigt met een homokineet (cardanas) van een E36 M3.      
 
Remmen en onderstel
Aangezien er geen ruimte is voor een rembekrachtiger op vacuüm, hebben we gekozen voor originele hydraulisch bekrachtiging met ABS. Deze moest wel iets naar links verplaatst worden in de carrosserie, anders zou het geheel tegen de linker cilinderkop aan komen. Verder hangen alle bij behorende componenten als reservoir en stikstof bol ergens anders. De hydrauliek leidingen zijn allemaal op maat gemaakt.
Als hoofdremcilinder hebben we gekozen voor een van een Engelse e28 m5. Deze kwam het mooist uit kwa aansluiting voor de remleidingen en is net even dikker in diameter dan een van een standaard e28 . Deze is te vergelijken met een hoofdremcilinder van een e32 750i.
Aan de voorkant is de auto voorzien van Alpina B10 Bi-turbo remmen met bijbehorende schijven. Schokbrekers zijn van het welbekende Bilstein (de b6 versie) met veren van een e34 m5. Achter heeft de auto remmen van de e34 (300X20 mm schijven). En ook hier zijn weer Bilsteins gemonteerd met originele M-techniek veren. 
 
Koeling
De e28 heeft een op maat gemaakte radiateur, en de radiateur slangen zijn combinaties van verschillende types BMW. Mocht de motor te warm worden heeft de auto nog de originele viscofan.  Om de motor sneller op te warmen heeft BMW een standkachel tussen het koelsysteem gezet.
Deze is niet alleen leuk om in de winter je interieur op te warmen , maar zorgt er ook voor dat de motor sneller op temperatuur komt. Zit deze “pre heater” er niet tussen duurt het een eeuwigheid tot de motor warm word. 
De gecomprimeerde inlaat lucht word gekoeld door een intercooler. Deze is overgezet van de 740d, dit paste best goed op de e28. Alleen de intercooler buizen was even een ander verhaal. Vooral op de rechterkant. vergeleken met links zit de turbo rechts een heel eind naar achter. De buis die naar de intercooler gaat was nog wel te construeren. Maar ruimte voor de buis die zorgt voor de inlaatlucht was er niet. Toen hebben we er maar voor gekozen om deze door de chassisbalk te laten lopen.
    
Uitlaat
De uitlaat is gemaakt van 2,5 inch RVS. Aan beide kanten van de versnellingsbak komt een downpijp van de turbo uit. Deze verlopen na de bak in een X zodat de uitlaatgassen kunnen mixen. Hierna komen ze met 2 absorptie dempers aan de achterkant uit.  
 
Das mus Original sein  
Inmiddels heeft de 540d al mooi wat kilometers gemaakt, en Ivo is er zeer tevreden mee. De carrosserie heeft nog wel wat aandachtspuntjes. Maar dit komt ook allemaal nog wel met de tijd. 
In 2010 stonden we tijdens de oldtimer grand prix op de Nurburgring bij de BMW coupe club. Dit is op een van de parkeerterreinen vlakbij het Ring werke. Ivo had de motorkap open van de 540d. Er stonden 2 Duitsers omheen die geen flauw idee hadden wat er nu eigenlijk onder de kap lag. Maar ze waren er eigenlijk van overtuigd dat het origineel BMW moest zijn.  “Das mus orginal sein” prachtige opmerking!
 
Alwin de Vries