Dit project kwam in 2004 bij ons binnen als een half gedemonteerde, half (slecht) gerestaureerde rode 323i Automaat. De eigenaar wilde in de eerste instantie de auto origineel houden en gedeeltelijk laten opknappen. Deuren, voorschermen, interieur, ruiten, alles was er al uitgehaald zodat alle roestplekken goed zichtbaar werden. Deze auto heetft de tand de tijds niet helemaal met glans doorstaan.
Aangezien wij nog een nette M52 2.8 uit een E39 hadden staan, werd er na lang wikken en wegen gekozen om deze motor erin te bouwen in combinatie met een handbak van een E36 325i en een E34 525i Carterpan. En zo geschiedde!
Allereerst zijn we begonnen met de originele motor (2.3 M20) en automaatbak eruit te halen. Dit was vrij snel klaar aangezien er al geen motorkap, schermen etc meer op zat. Ook hebben we de M52 in de bok gezet en meteen maar even van een goede (E34) carterpan + olie-aanzuigbuis voorzien. Dit was overigens destijds nog in onze oude onderkomen in Dronrijp...
Vervolgens hebben we gekeken of we met de originele motorsteunen van de 323i op de M52 een beetje goed uitkwamen qua postitie in de motor-ruimte. Aangezien de 24-kleps motor 10 graden meer gekanteld ligt ten opzichte van de M20 motoren moest er wel het een en ander aangepast worden en uiteindelijk kwamen we met de M20 alu steunen niet helemaal goed uit. Toch hebben we motor eerst even gepast, uitgelijnd en diverse aanpassingen gedaan zoals de doorvoer voor de kabelboom gemaakt (een 323i heeft nog geen computer en dus ook geen doorvoer naar het dashboardkastje.
Na deze aanpassingen is het een drukke tijd voor ons geworden. Een verhuizing naar een groter pand in Franeker en het officieel starten van Offenga Special Car Parts. Dit nam uiteindelijk een jaar in beslag voordat we weer tijd hadden gevonden om met de E21 verder te gaan.. Inmiddels met de klant besproken dat er een geheel nieuw front in moest komen aangezien het origineel in zeer slechte staat verkeerde en hier en daar met een prehistorisch lasapparaat was bijgeholpen. Een bevriend schadebedrijf heeft er een origineel nieuw front in gezet en meteen behandeld. Aangezien de auto nu toch bij de spuiter stond hebben we ervoor gekozen om de motor-ruimte meteen maar te laten spuiten in BMW Silverstone metallic. Destijds (2007) een vrij nieuwe kleur die toen alleen op de M-modellen te vinden was.
Nu de auto weer in onze werkplaats stond, konden we eindelijk aan het inbouwen van de motor en het afbouwen van de motor-ruimte beginnen. Motor werd erin gehangen en ter plekke werden er steunen van staal gemaakt. Ivm ruimtegebrek tussen de motor en de E39 radiateur hebben voor een 2-standen elektrische fan in het front gekozen. Ook hebben de oude kabelboom die vanaf de zekeringkast naar voren loopt helemaal opgeknapt en voorzien van nieuwe hulzen en draden. dit geeft een zeer netjes resultaat. De aansluiting van de Bobine-stekker hebben we op de motor verplaatst zodat deze door het schutbord heen kon. zo blijft er een stekkerverbinding die er netjes uit ziet.. Ook hebben we meteen nieuwe schutbordbekleding gemonteerd. deze was door de leeftijd helemaal broos en afgebrokkelt.
Aangezien de klant iets meer vermogen wilde en de inlaat er toch af lag, hebben we er meteen een 325i E36 Inlaatspruitstuk op gezet compleet met gasklep. Dit zou sowieso een vermogenstoename van 15pk geven! Nadat de motor helemaal ingebouwd was hebben we de auto weer op transport gezet richting de spuiter. deze heeft de gehele wagen ontroest, delen ingelast en daarna gespoten. We hebben ervoor gekozen om de chromen bumpers te laten stralen en deze ook in de kleur te laten spuiten. Ditzelfde hebben we met de spiegels gedaan...
Qua achteras hebben we nog wel flink moeten verbouwen. Het standaard differentieel was te kort en de klant wilde een sper-differentieel eronder. Ook moest er een differentieel onder met een snelheidsopnemer want de handbak van de E36 heeft immers geen tellerkabel-aansluiting meer. Het instrumentenpaneel werd aangepast met een elektronische teller van een E28 en de achteras is zo aangepast dat er een E28 differentieel in past. Hierna weer gestraald en gepoedercoat en voorzien van nieuwe rubbers. Veel werk maar mooi opgelost zo!
Toen de auto rolbaar was, kon er begonnen worden met afbouwen. Zo werd van binnen alles opgebouwd en afgewerkt. Hemel en chromen sierlijsten mat-zwart gespoten en oude onderdelen functioneel opgeknapt en terug gemonteerd. Ik heb het dan over koplampen, grilledelen, achterlichten, sierlijsten etc. Uiteindelijk is het toch een hele snelle en nette wagen geworden!