Opdracht van de klant, een zo origineel mogelijk eindresultaat en betrouwbaar voor dagelijks gebruik.
Aangezien de originele 730i motor al behoorlijk wat kilometers achter de kiezen had, heeft de klant gezocht naar een leuk en snel alternatief. Al gauw werd een E34 M5 Motor (3.6liter) op marktplaats gevonden bij, heel toevalling, iemand die deze motor ca. 8 jaar geleden bij ons gekocht heeft en deze vervolgens volledig heeft laten reviseren, maar nooit heeft ingebouwd.
Gelukkig had de beste man wel alle onderdelen bewaard zoals gaskleppen, leidingen, spaghetti etc. Deze onderdelen zijn door de huidige eigenaar nog eens flink onder handen genomen. Onder het motto "je kunt er nu toch bij' werden de gaskleppen, de spaghetti en nog een aantal onderdelen gereinigd en hoog-glans gepolijst. Het resultaat mag er zijn!
Ons de taak om dit fraaie stukje techniek, je hebt het over een motor van 1991 met 315pk, in de originele E32 koets te bouwen. Dit moest voor een leek overkomen als "origineel BMW". Volgens ons is dit perfect gelukt.
We zijn begonnen met het uitbouwen van de originele motor en het heel kaal maken en schoonmaken van de motor-ruimte. De Aircopomp blijft gewoon zitten want deze past weer op de M5 motor. Vervolgens zijn alle steuntjes en beugels verwijderd die niet meer nodig zijn bij het Mpower blok. Uitboren met een speciale puntlasboor, strak maken en spuiten dus.
De M5 motor kwam als "kaal" draaiend deel binnen en moest dus volledig worden opgebouwd. Kleppen stellen, gaskleppen monteren, motorsteunen monteren, koppeling erin, bak erachter, kabelboom erop etc. etc. Hierbij is natuurlijk gelet op diverse details. Geen roestige onderdelen te vinden na onze aanpak! Na het opbouwen van de motor was het tijd om deze in de E32 koets te passen. Toen de motor en de versnellingsbak op de steunen stond, bleek al gauw dat de stikstof rembekrachtigingsbol op de plek zat waar bij de S38 de inlaatslang komt. Enige optie... verplaatsen en modificeren zodat het wel gaat passen! Op deze manier is er ook meer ruimte voor de originele luchtfilterbak.
Voor de aandrijving moest de cardan-as worden verlengd (en gebalanceerd) en is er gekozen voor een E34 M5 sper-differentieel met een overbrenging van 3,91 : 1 en uiteraard 25% sper!! Ook moest het schakelmechanisme enigzins worden aangepast maar dit was een relatief kleine ingreep.
Het koelsysteem is voorzien van een nieuwe M5 radiateur met daaronder een oliekoelerzoals dat ook in de E34 gebouwd is. Leidingen en slangen hoefden niet aangepast te worden. Hier en daar moest wel een stuurbekrachtingsleiding of slang verlegd worden, de E32 heeft immers een hydraulische bekrachtiging terwijl bij de E34 met vacuumbekrachtiging gewerkt wordt. Er is bij deze gelegenheid maar gelijk een nieuwe stikstofbol gemonteerd. Bezuinigen op dit vlak geeft later weer problemen. Bovendien hebben we de remmen van een 750iL (Duitse versie) erop gezet en deze bestaan uit remklauwen met 4 zuigers en grotere schijven dan je normaal op de E32 zult vinden. Achterop is gekozen voor de geventileerde variant van de E34 M5 en rondom nog eens voor gevlochten stalen remslangen van Goodridge. Dit gevaarte van 1650kg zal bij snelheden boven de 200km/u geen problemen meer ondervinden om tot stilstand te komen.
Na circa 2 weken werk mag het resultaat er naar onze mening zijn. Na wat kleine probleempjes zijn de eerste meters gemaakt en terwijl dit verslag getypt wordt, zitten er reeds 5000km's bij op de klok.